Activiteiten - Spoormonument en Renovatie SIK 297
Op de hoek Hanzeweg/Industrieweg is de locomotief “SIK 297” na conserveren en verven, als monument geplaatst met daarbij een informatiezuil en plaquette. Het naastgelegen bedrijfspand sluit aan op dit stukje erfgoed van de industriële geschiedenis van Deventer. De gemeente Deventer en de SIED realiseerden in het najaar van 2017 dit monument in nauwe samenwerking. De SIK vormt bij deze belangrijke invalsweg voor Deventer en het historische Havenkwartier een interessante blikvanger.
Na publicatie van het boek over de geschiedenis van het Deventer Industriespoor (2015) heeft de SIK-projectgroep (werkgroep geschiedenis) gewerkt aan de realisering van een monument, ter nagedachtenis aan he industriespoor. Op een stuk spoor van ongeveer 50 meter met een wissel en een stootblok, op de hoek Hanzeweg/Industrieweg is locomotief SIK 297 als monument geplaatst. Het naastgelegen bedrijfspand sluit aan op dit stukje erfgoed van de industriële geschiedenis van Deventer. De gemeente Deventer en de SIED realiseerden in het najaar van 2017 dit monument in nauwe samenwerking. De SIK wordt bij deze belangrijke invalsweg voor Deventer en het historische Havenkwartier een belangrijke blikvanger.
Renovatie SIK 297
VolkerRail heeft deze locomotor uit de bouwserie NS-200 ter beschikking gesteld voor het spoormonument. De bijnaam SIK kregen deze locomotoren omdat de fluit in de klep op de uitlaat is aangesloten. Bij gebruik van de fluit is een mekkerend geluid te horen dat doet denken aan een geit. De SIK was een rangeerlocomotief waarvan er in totaal 169 van zijn gebouwd. Ook in Deventer deden deze SIK’s veelvuldig dienst op het Deventer Industriespoor en het Goederenemplacement. Ze werden dieselelektrisch aangedreven in plaats van mechanisch. Het vermogen was daardoor groter en de maximum snelheid hoger. Zo konden deze locomotoren ook lichte goederentreinen trekken. De machinist kon vanaf de treeplank de SIK bedienen. De SIK 297 (bouwjaar 1938) is voorzien van de nieuwe NS huisstijl uit 1968 gekregen, geel en grijs. Oorspronkelijk waren de kleuren olijfgroen, zwart en rode bufferplaten. De locomotief is sinds 2000 buiten dienst gesteld. Hij heeft langdurig bij de vestiging van VolkerRail Deventer voor het kantoorgebouw gestaan. Helaas is er weinig onderhoud aan gepleegd en moet er veel gebeuren om er weer een echte blikvanger van te maken. Dat betekent onder meer conserveren en verven in de originele kleuren geel/grijs en reparatie metaalwerk. De SIK is door de projectgroep zodanig gerenoveerd, dat hij langdurig in de openbare ruimte kan staan.
Projectleider en contact: Arno Dijkhof