Bericht

Vandaag kreeg schrijver en cabaretier Kees van Kooten het eerste exemplaar aangeboden van het boek Tekens aan de wand over geschilderde muurreclames. Bij die gelegenheid vertelde Van Kooten hoe zijn interesse daarin is ontstaan: als kind telden hij en zijn zusje de muurreclames die het gezin in Frankrijk, onderweg naar de vakantiebestemming, vanuit de auto zag. Van Kooten las een verhaal uit zijn nieuwe bundel Hartstochtjes dat over Franse schilders van muurreclame gaat.

Vier vrijwilligers van de SIED waren bij de presentatie in Amersfoort aanwezig. Er werden inleidingen gehouden door de auteurs van het boek, Peter Nijhof en Koos Havelaar. Nijhof memoreerde dat in de eerste decennia van de 20e eeuw muurreclame een hoge vlucht nam, en maatschappelijke instellingen in het geweer kwamen tegen die 'ontsiering' van stadsbeeld en landschap. Zoals de Bond Heemschut (nu nota bene subsidiënt van het boek), de ANWB en Geldersch Landerschap.

Koos Havelaar belichtte de latere periode van muurreclames. De revival ervan begon in de jaren 80 in Utrecht. Soms zijn veel reclames over elkaar heen geplaatst; in Wageningen zijn er ergens 16. Welke ga je dan terugbrengen?

Restaurateur Wendy Schoenaker vertelde over haar praktijk. Soms krijgt ze negatieve reacties, omdat omwonenden de nieuw opgebrachte kleuren te fel vinden. Als de reclame weer wat verouderd en beetje fletser is, kan dat een goed moment zijn om hem te beschermen.